Allmän information
Danna’gil är ett folkslag från dom cordovska öarna, som på vissa sätt liknar hur normal fantasy porträtterar alver. Dom är dock ytterst högteknologiska, och har i vissa avseenden tillgång till med avancerad teknik än själva Gillet. Känsla och klädedräkt har stora drag av steampunk.
Danna’gil är ett mänskligt folkslag men av en annan ras än de övriga människorna i Minea och kan till sin natur beskrivas som förändringsfientligt och statusfixerat. Danna’gil tror sig härstamma från en forntida högkultur vid namn Ceryl vars lämningar folket idag lever bland och utnyttjar i sin vardag.
Danna’gil lever i en tid där gamla traditioner utmanas av en ständigt föränderlig värld. De är ett folk hotat av en allt mer påträngande omvärld och det gemensamma arvet från det förflutna enar dem.
Många Danna’gil har rasblod från andra folkslag i sina ådror och benämns halvblod i kontrast till de helblod som ej har blandade förfäder. Folket lever i ett klassamhälle där halvblod sällan tillåts tillträde till samhällets högre positioner. Helblod har en privilegierad ställning i samhället.
Ett halvblod är till utseendet helt omisskännlig från en människa medans helblod kan ha omänskiga ögonfärgen och/eller ett födelsemärke i formen av den fyruddiga stjärna som pryder Danna’gils flagga. Danna’gil är allierade med det mänskliga grannlandet Cordovien genom ett avtal känt som Förbundet….
Danna’gil bor på ön Laiquantol [(Laj-Kwan-Toll]). Laiquantol är en av tre öar i den ögrupp som idag kallas “De cordovska öarna”, men Laiquantol är också namnet på Danna’gils nation. De andra två öarna är Nevheim och Eide vilka bebos till största del av cordover men också till liten del av trollfolk. Innan människan kom till öarna kallades alla tre öarna enligt danna´gil för Öarna Laiquantol. Ögruppen ligger ett par hundra sjömil från fastlandet kallat Minea.
På Laiquantol finns fem städer. Dannil – Bergstaden, Immarath – Kuststaden, Celador – Skogsstaden, Nara – Kupolstaden och huvudstaden Gwain Garath – Kraterstaden.
Danna’gil är organiserade i hus. Ett hus är en klanliknande samhörighet där varje invånare har sin givna sysselsättning och specialisering. De flesta föds in i ett hus, men det går att byta under livet. Det finns större hus och mindre hus som ofta är i allians med de större husen. De fyra största husen är: Hus Rût – Diplomati, integration och tolerans. Hus Agar – Arv, revansch och tradition. Hus Prismoai – Det lilla hantverket, optik och precision. Hus Glac´le – Vatten, reparation, och bygga stora lösningar.
Det finns ingen brist på mat eller bostäder på Laiquantol men vissa har det bättre ställt än andra om deras hus är starka. Svält pga fattigdom finns inte på Laiquantol.
En Danna’gil får status i samhället efter tre kriterier. Deras blodstatus, hur stort ansvar de bär i sitt ämbete samt vilket hus de tillhör.
Danna’gil gör ingen skillnad mellan könen i sin kultur. Genusbaserad klädsel finns inte.
Danna’gil har tillgång till avancerad teknologi i jämförelse med övriga världen men kunskap om hur denna teknologi fungerar eller kan användas är begränsad. Den mest avancerade teknologin är uråldrig och oersättlig. All denna teknologi kommer från Danna’gils storhetstid som de vet väldigt lite om men ständigt försöker hitta mer information om.
Danna´gil har ingen organiserad religion. De värderar främst kunskap och förnuftstänk högre än religiösa dogmer. Danna´gil har dock ingen brist på andliga och filosofiska ideer vilket givit upphov till spiritualism, maskinandlighet, reinkarnation och förfädersdyrkan bland annat.
Danna’gil är ett folk som sätter kollektivet framför individen. All personlig vinning motiveras med hur det gynnar ditt hus. Personligt ägande är ingen självklarhet utan motiveras av din kunskap och förmåga att förvalta det du innehar.
Danna’gil uppfinner aldrig, de återupptäcker. Danna’gil är aldrig nyfikna de är vetgiriga istället. Ord såsom nytt, nyfiken och nytänkande är förolämpningar i deras ordbok.
Rost, ärg och osmord är svordomar för Danna’gil då de avskyr slitage. Mycket i deras samhälle går inte att återskapa utan man tvingas ta reservdelar från trasiga/oanvända förfädersmaskiner för att reparera sådant som är viktigt för samhället.
Många Danna’gilska uppfinningar drivs med hjälp av celester, en sorts kraftstenar som utsöndrar ljus när de tappas på energi. Studier påvisar en långsam negativ påverkan på en Danna’gils fysiska hälsa om den under längre tid använder sig av Celester. Denna inverkan är svagare på helblod.
Danna’gil använder inga pengar. Samhället sköter sin ekonomi via byteshandel och fördelningspolitik samt sedan länge beprövade system för tjänster och gentjänster mellan de olika husen.
Praktiskt taget alla Danna’gil kan läsa, skriva och har en grundläggande utbildning. Det finns dock inga allmänna skolor utan uppfostran och utbildning organiseras av husen.
Danna’gil har få nedskrivna lagar och nästan all rättskipning sker inom och mellan husen. Husen straffas för brott och oaktsamheter individerna som tillhör dem begår. Individer straffas sedan internt av sina hus. Dödstraff finns inte, istället kan en Danna’gil bli huslös, brännmärkt eller landsförvisad.
Danna’gil deltar frivilligt i kriget mot handelsfederationen Gillet som allierade till Cordovien sedan Gilles första försök till invation av öarna och har sedan dess deltagit i både befrielsen av Jorgala och efterföljande konflikter. Konflikterna och erövringarna som dessa givit ger Danna´gil tillgång till nya områden där fornlämningar och föremål deras förfäder lämnat efter sig kan återupptäckas och studeras.
Danna’gils stridande krafter heter Expeditionsstyrkan och är organiserad enligt cordovsk modell men med egen uniform och egna truppslag. Ett helblod i fält bär en vit sash runt midjan som markör för att underlätta arbetet för sjukvårdare vid behov av läkarvård. Expeditionsstyrkan grundades under Gilleskriget.
Böcker
Danna’gil-böckerna i nuvarande form är något inaktuella och den kommande boken har ännu inte hunnit bli färdig. Här nedan finns dock bästa tillgängliga information
Laiquantol och dess folk 2014-05-29
Krigarna och Expeditionsstyrkan 2014-09-05
Övrigt